Masalah Industri atau Masalah Negara


Dua syarikat automotif negara, Proton Holdings Bhd. dan Perusahaan Automobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua), jika digabungkan akan dapat mengatasi masalah struktur dalam industri automotif tempatan, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, kajian oleh Institut Automotif Malaysia (MAI) itu menunjukkan industri automotif tempatan akan menjadi lebih berdaya saing dan mampu menembusi pasaran luar negara sekiranya masalah struktur itu dapat diatasi.

Melalui penggabungan itu katanya, masalah struktur seperti kenaikan kos tetap dapat dikurangkan dengan peningkatan pengeluaran penggunaan kapasiti.

"Kos komponen yang tinggi juga dapat dikurangkan melalui program pembangunan vendor dan sistem perolehan berskala besar,” katanya semasa menjawab pertanyaan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) yang mahu tahu rumusan daripada kajian penggabungan Proton dan Perodua pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

p/s: Betul ke masalah industri atau bidang aotomotif negara sudah mencapai kerugian? Dalam UMNO/BN tiada istilah rugi sebaliknya terma yang diguna ialah  penstrukturan semula, masalah industri, penjimatan dan banyak lagi untuk membodohkan rakyat seperti mereka


0 Responses So Far: